Elinkeinoelämän oppilaitokset ry toteuttaa yhteistyössä Owal Groupin kanssa Ammatillisen koulutuksen ja elinkeinoelämän yhteistyömallit kohtaantohaasteeseen vastaamisessa -hanketta. Osana hanketta EOL ry:n jäsenet kertova oppilaitoksissa jo nyt käytössä olevista työelämäkäytänteistä ja yhteistyömalleista. PSK-Aikuisopistosta kysymyksiin vastasivat koulutussuunnittelija Tiina Kellokumpu-Tyvelä ja kouluttaja Teemu Simola.
Esitelkää oppilaitoksenne
PSK-Aikuisopisto on Pohjois-Suomen Koulutuskeskussäätiön ylläpitämä ammatillinen koulutuksen järjestäjä Oulussa. Koulutamme osaajia myyntiin ja markkinointiin, taloushallintoon, johtamiseen ja esimiestyöhön, yrittäjyyteen, sosiaali- ja terveysalalle sekä luonto- ja ympäristöalalle.
Kertokaa oppilaitoksessanne käytössä olevasta hyvästä käytänteestä?
Nopea reagointi työelämän tarpeisiin on toimintaamme ohjaava periaate ja se on muodostunut hyväksi käytännöksi. Pienenä oppilaitoksena pystymme nopeasti ja joustavasti vastaamaan työelämän koulutustarpeisiin konkreettisella tasolla. Kouluttajat kuulevat ajankohtaisia työelämän tarpeita työpaikkakäynneillä ohjauksessa ja arvioinnissa. Heillä on keskeisenä taitona kysyä, kuunnella ja kartoittaa työelämän koulutustarpeita. Kumppanuudet antavat tähän mahdollisuuden. Kouluttajat pystyvät työpaikkakäynneillä havainnoimaan selkeitä koulutustarpeita, jotka on hyvä nostaa esille keskusteluissa työpaikan edustajien kanssa. Taustalla on PSK-Aikuisopiston arvot, joita ovat muun muassa yhteisöllisyys, jatkuva oppiminen ja joustavuus. Haluamme näiden arvojen toteutuvan myös yritysyhteistyössä. Joustavuus, jatkuva oppiminen sekä yhteisöllinen kumppanuus näkyvät työelämäyhteistyössä esimerkiksi muuttuvien työtehtävien ja koulutusten sisältöjen yhdistämisen yhteissuunnittelun kautta työelämän kanssa.
Miten käytänne on syntynyt?
Oppilaitoksessamme on pitkät perinteet ja hyvät toimintamallit työelämäyhteistyöstä jo aikuiskoulutuskeskusajoilta alkaen. Silloin järjestettimme näyttötutkintona koulutuksia aidoissa työelämäntilanteissa. Vuosien saatossa olemme tietoisesti korostaneet työelämäyhteistyön merkitystä. Viestinnässä korostamme, että työelämäyhteistyö kuuluu koko henkilökunnan toimenkuvaan. Kaikki opetushenkilöstöön kuuluvat, jotka käyvät työpaikoilla, ovat tärkeässä roolissa siinä. Seuraamme tiiviisti työpaikkakyselyssä tyytyväisyyttä yhteistyöhön PSK-Aikuisopiston kanssa.
Mitä käytänteen toteuttaminen on vaatinut oppilaitokselta?
Nopea reagointi työelämän tarpeisiin vaatii aktiivista toimintaa verkostoissa ja ajankohtaista osaamista alakohtaisista työmenetelmistä ja teknologioista koko PSK- Aikuisopiston henkilöstöltä. Aktiivinen työelämäyhteistyö edellyttää kykyä, taitoa ja ymmärrystä havainnoida työelämän sekä tämän päivän että tulevaisuuden tarpeita. Tiivis yhteistyö vaatii myös aikaresursseja. Se on panostus, joka tulee takaisin oppilaitokselle.
Miten on kartoitettu osaamistarpeita, joille työelämän yhteistyö organisaatioissa on ollut tarve?
Olemme kartoittaneet osaamistarpeita nimenomaan työpaikkakäyntien yhteydessä. Kuuntelemme ja keskustelemme työelämän tarpeista ja haasteista. Teemme havaintoja osaamistarpeista työpaikoilla ennakoivasti haastattelujen avulla. Haluamme, että nämä toteutuvat käytännön toiminnaksi. Esimerkiksi oppisopimuskoulutuksen suunnittelussa, kun työpaikkakäynneillä tulee esille osaamistarpeita ja mahdollisia haasteita, pystymme suunnittelemaan yhteistyössä työpaikan kanssa heidän tarpeitaan vastaavia koulutuksia.
Millä muilla tavoilla organisaationne tekee yhteistyötä työelämän kanssa?
PSK-Aikuisopisto on tiiviisti mukana monipuolisissa yhteistyöverkostoissa Oulun alueella, esimerkiksi Business Oulun kanssa. Osallistumme aktiivisesti erilaisiin koulutus- ja rekrymessuihin, ja olemme järjestäneet oppilaitoksen sisällä työnantajien kanssa yhteistyössä rekrytointitapahtumia. PSK-Aikuisopistolla on edustus mukana Oulun seudun Uusyrityskeskus RY:n hallituksessa. Lisäksi Oulun alueen ammatillisen koulutuksen järjestäjät tekevät tiivistä yhteistyötä myös työelämäyhteistyön merkeissä, muun muassa Amis osaa -verkostossa.
Comments